Jak snídat zdravě

Zdravá snídaně dle čínské medicíny

Dle tradiční čínské medicíny je ráno jedinečná chvíle, kdy se yinová noc mění na jangový den. Abychom podpořili v nadcházejícím dni život, musíme pomoci Yangu probudit se. A není nic jednoduššího, než to udělat právě teplou snídaní!

Snídaně je základ pro celý den. Mnoho lidí nemá na kvalitní snídani čas a tak buď nesnídá vůbec, nebo zhltne „něco“, co stihne a utíká do práce. Za trávení odpovídá (dle čínské medicíny) zejména dráha žaludku a sleziny. Dráha sleziny je nejdůležitější v produkci životodárné energie a krve, které pak rozesílá do všech ostatních orgánů a okrsků našeho těla a zároveň přebytky této potravní esence ukládá do rezervy na horší časy a to do dráhy ledvin.

Pokud je slezina oslabená, vyčerpávají se rezervy z dráhy ledvin a celkový energetický potenciál organismu postupně klesá. Tím se cítíme unavenější, slabí a „není nám dobře od žaludku“. K tomu, aby dráha sleziny mohla úspěšně plnit svoji funkci, potřebuje tzv. vnitřní sucho, tzn. že jídla, která přinášejí tzv. vlhko do organismu, oslabují trávení (=slezinu). Tato jídla totiž způsobují bažinatý terén, ve kterém se správná funkce dráhy sleziny doslova “utopí”. V tomto terénu se pak daří i různým mikrobům, virům a plísním a nemoci na sebe nenechají dlouho čekat. Pokud slezina nepracuje správně, cítíme se unavení a trpíme různými trávicími obtížemi (pocit žaludku na vodě, nechutenství, obezita nebo podvýživa, řídká stolice, únava po jídle). Energii, kterou slezina vyrobí, potřebujeme nejen pro fungování v každodenním životě, ale i jako obranu před patogeny. Proto má její slabost za následek i tzv. slabou imunitu.

Teplá snídaně odstraňuje únavu, zimomřivost, studené končetiny, bojuje proti obezitě (urychluje metabolismus), zlepšuje imunitu a trávení. Dvojnásob to platí u dětí.

Měli bychom si uvědomit pár zásadních věcí:

  • Ráno po dlouhé noci je naše slezina (= trávení) oslabená a ochlazená, proto bychom ji měli zahřát a nastimulovat, aby správně fungovala.
  • Z kvalitního jídla si naše tělo „vyrobí“ krev a energii, které potřebujeme pro správné fungování organizmu.
  • Když nám správně funguje slezina, máme rychlejší metabolismus a silnější imunitní systém.
  • Děti jsou neuvěřitelně flexibilní a tvárné, učme je tedy již od raného dětství, že teplá a zdravá snídaně je správná a NORMÁLNÍ.
  • Uvědomme si moudrost čínského přísloví “Ze třech desetin léčí lék, ze sedmi desetin správná životospráva.“

CO POSILUJE DRÁHU SLEZINY?

  • Nejvhodnější jsou teplé polévky (především silné a dlouhotažené slepičí a hovězí vývary), ty jsou skvělé i pro lidi, kteří nemají příliš času ráno vyvářet a vymýšlet, co si uvařit. Doporučujeme uvařit si vývar a mít ho stále v lednici, ráno stačí jen ohřát a zdravá a hlavně výživná snídaně je hotová za 2 minuty.
  • V chladném období jsou velmi vhodné kaše obsahující skořici, zázvor nebo lékořici, které zahřívají. Kaše mohou být jáhlové, ovesné, pohankové, kukuřičné nebo rýžové.
  • Kaše z kokosového, mandlového, makového nebo rýžového mléka jsou také velice výživné. Můžeme je lehce dosladit erythritolem, datlovým sirupem, xylitolem nebo jen ovocem (nejlépe rozinkami nebo sušeným). Výbornou chuť kaši dodá také přidání kakaa, mandlí nebo jiných ořechů. Výživovou hodnotu znásobí přidání chia nebo lněných semínek.
  • Vajíčka na jakýkoliv způsob.
  • Ke snídani je vhodná i dušená zelenina.

CO OSLABUJE DRÁHU SLEZINY?

  • Potraviny, které naše tělo ochlazují a zvlhčují (mléčné výrobky, džusy, syrová zelenina a ovoce, zelený čaj) nám slezinu ještě více ochladí a vyčerpají ji, takže nemůže správně fungovat. Mikroby, zejména plísně, ale i bakterie a viry mají rádi vlhko, takže jim takovou snídaní připravujeme „hezký pokojíček“.
  • Jídla z bílé mouky, bílého cukru a kravského mléka.
  • Smažená jídla a grilovaná jídla.
  • Cokoliv z lednice zvlhčí a zachladí dráhu sleziny.

TIPY NA ZDRAVOU SNÍDANI POSILUJÍCÍ SLEZINU

  • Vývary a polévky – naše nejoblíbenější varianta!
  • Vajíčka (míchaná s pohankou, se zeleninou, nebo jen tak samotná)
  • Kaše
  • Lívance
  • Palačinky
  • Podušené ovoce
  • Celozrnné nebo bezlepkové vafle/ toasty
  • Zapečené vločky s ovocem a ořechy
  • Čokoládová quinoa

 

Zdroj foto: https://www.verival.co.uk/blog/warm-breakfast-tcm/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *